bannerwebsite kleiner

Lactosebeperkt dieet

Wanneer lactose niet goed verteerd wordt, is er sprake van lactose-inolerantie. Het lichaam maakt het enzym lactase dan onvoldoende aan. De hoeveelheid die verdragen wordt is per persoon verschillend. Meestal is een lactose-arme voeding voldoende. Een lactosevrije voeding is vaak niet nodig. De meest voorkomende klacht bij lactose-intolerantie is diarree. 

Lactose komt van nature voor in moedermelk en melksoorten zoals koemelk, schapenmelk, geitenmelk en paardenmelk. 

Lactose (melksuiker) komt vooral voor in de volgende melkproducten:

  • volle, halfvolle en magere melk en karnemelk
  • geitenmelk, schapenmelk, paardenmelk en ezelinnenmelk
  • zachte geiten- en schapenkaas
  • chocolademelk, yoghurtdrink en fruitzuiveldranken zoals Rivella en Taksi
  • smeltkaas, smeerkaas, buitenlandse kaas, verse kaas, Hüttenkäse, cottage cheese. In Nederlandse harde kaas, zoals Goudse kaas, zit geen lactose. Dit komt doordat de lactose tijdens de rijping van de kaas volledig wordt afgebroken.
  • yoghurt, kwark, kefir
  • vla, pap, pudding, mousse
  • slagroom, zure room en crème fraîche

Ook in geneesmiddelen, vitaminepreparaten en zoetjes kan lactose voorkomen. In deze producten wordt het meestal in zeer kleine hoeveelheden als vulmiddel gebruikt. Hiervan krijgen de meeste mensen met lactose-intolerantie dan ook geen klachten. Sommige geneesmiddelen zijn echter ook beschikbaar in een andere vorm zonder lactose. 

Naast in melk en melkproducten kan melksuiker ook voorkomen in producten waarin melk, melkpoeder of bepaalde bestanddelen uit melk zijn verwerkt. Dit staat vermeld op het etiket. 

Een verrijkte sojadrink kun je met de voedingswaarde van 100 ml halfvolle melk vergelijken:

  • 3,4 gram eiwit
  • 0,03 mg vitamine B1
  • 0,18 mg vitamine B2
  • 0,44 mcg vitamine B12
  • 122 mg calcium (kalk)

 
Winkelwagen



1363549495-ideal2.jpg
Zoeken

www.mijndieetpagina.nl
webwinkel beginnen - powered by LB Media webshop