bannerwebsite kleiner

Koolhydraatarm dieet

Het koolhydraat-arm dieet wordt ingezet bij overgewicht, obesitas en diabetes mellitus.
Uit onderzoeken blijkt dat een koolhydraatdieet goede resultaten geeft, daarom wordt het in reguliere behandelingen ook steeds vaker voorgeschreven.

Wat zijn koolhydraten? Suiker, zetmeel, vruchtensuiker en melksuiker zijn allemaal koolhydraten. Het zit in brood, aardappalen, rijst, pasta, fruit, zuivel, snoep, koek, frisdrank enz. In het dieet worden deze voedingsmiddelen beperkt. Afhankelijk van hoe streng u het dieet inzet, laat u de meeste voedingsmiddelen weg of slechts een gedeelte (bijv geen suiker (snoep, koek) en aardappelen,rijst,pasta, maar wel fruit en brood).

Wat eet u wel? Voedingsmiddelen zoals vlees, vis, kaas, noten en groente wordt gegeten. Soms wordt gekozen voor koolhydraatarmbrood.

Door het weglaten van voedingsmiddelen worden ook diverse vitaminen, mineralen en vezels minder ingenomen.Om tekorten te voorkomen adviseren wij tijdens een dieet een goede multivitamine te gebruiken. Eventueel een vezelsupplement, omdat u minder volkorenproducten binnen krijgt.


Op de markt zijn allerlei merken eiwitrijke diëten verkrijgbaar. Denk aan sanaslank, protislank, prodimed, enz. I.p.v. met gewone voeding, maakt u gebruikt van eiwitrijke shakes/produkten. Hierdoor is het dieet meestal niet alleen koolhydraatbeperkt, maar ook vet- en energiebeperkt. Het afvallen gaat vaak snel. Bij diabetes mellitus dient altijd vooraf overleg met uw arts te hebben! Bij het bereiken van uw streefgewicht, dient u langzaam het dieet op te bouwen naar een gezond eetpatroon. Lukt dit laatste niet, dan heeft u kans om weer terug te vallen in uw 'oude eetgewoonten' en daardoor weer aan te komen. In de diëtistenpraktijk heb ik goede ervaringen met het Prodimed dieet. Indien u hier informatie over wilt kunt u een mail sturen naar info@mijndieetpagina.nl. Internetbegeleiding wordt door mijn bij het Prodimed dieet gratis verzorgt. 
 
Hoe u dieet er uit zal zien, zal afhankelijk zijn van uw energiebehoefte, lengte, gewicht, wensen, enz. Er zijn legio mogelijkheden om de dag in te delen. Hieronder staan een aantal voorbeelden van dagschema's. van streng naar minder streng. 


Voorbeeld van een dag: streng
Ontbijt: Koolhydraatarme eiwitshake
In de loop van de ochtend: schaaltje magere kwark met lijnzaad
Lunch: Koolhydraatarme eiwitschake
In de loop van de middag: rauwkostsalade met ongeveer 50 gram mager vlees of vis of vleesvervanger.
Diner: ruim groenten (200 gram) en 100 gram vlees of vis of vleesvervanger
In de loop van de avond: rauwkost of groentesoepje of paar blokjes magere kaas of...


Voorbeeld van een dag: minder streng
Ontbijt: Koolhydraatarme eiwitshake
In de loop van de ochtend: fruitsalade
Lunch: Koolhydraatarme eiwitschake
In de loop van de middag: rauwkostsalade met 50 gram mager vlees of vis of vleesvervanger.
Diner: ruim groenten en 100 gram vlees of vis of vleesvervanger
In de loop van de avond: rauwkost of groentesoepje of paar blokjes magere kaas of...


Voorbeeld van een dag: matig
Ontbijt: sneetje koolhydraatarm brood met halvarine en mager vlees of kaas
            en 1 mager zuivelproduct zonder toegevoegdesuiker
In de loop van de ochtend: eiwitshake
Lunch: 2 sneetjes koolhydraatarm brood met halvarine en mager vlee of kaas
           rauwkostsalade met magere dressing
In de loop van de middag: eiwitshake
Diner: ruim groenten (200 gram) en 100 gram vlees of vis of vleesvervanger
In de loop van de avond: 1 portie fruit


Weer op gewicht? Verhoog langzaam de koolhydraten weer in uw voeding . Pas na een streng koolhydraatdieet op met het nemen van 'extra's' zoals snoep/koek en alcohol. Uw lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en de balans opnieuw te vinden.

 

 
Winkelwagen



1363549495-ideal2.jpg
Zoeken

www.mijndieetpagina.nl
webwinkel beginnen - powered by LB Media webshop