bannerwebsite kleiner

Energiebeperkt dieet

Het energiebeperkt dieet wordt ingezet bij overgewicht of obesitas. Heeft u overgewicht, check u bmi op de website van het voedingscentrum:  http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/heb-ik-een-gezond-gewicht/bmi-meter.aspx

Energie wordt uitgedrukt in caloriën (kcal). Hoeveel het lichaam verbruikt is afhankelijk van o.a. de leeftijd, het geslacht, lengte, gewicht en bewegingspatroon. Een man gebruikt gemiddeld 2500 kcal per dag en een vrouw 2000 kcal per dag.

Als de energie-inname (het eten) in balans is met het energieverbruik (energie nodig voor het lichaam) blijft het gewicht stabiel. Bij het verlagen van de energie-inname (dus minder eten) zal het gewicht afnemen. Om u een indicatie te geven: bij het verminderen van 500 kcal per dag zal het gewicht afnemen met 1/2 kg vet per week.

Een simpele oplossing is dus gewoon minder eten. Toch klopt dit niet helemaal.
Als u minder gaat eten, krijgt u minder nuttige voedingsstoffen binnen. Vele vitaminen en mineralen hebben een functie in de energiestofwisseling. Bij het ontstaan van een tekort aan de voedingsstof eiwit, heeft u meer kans dat naast vetmassa, ook uw spiermassa wordt afgebroken. Om het lichaam optimaal te laten functioneren tijdens en ook na het dieet, dient u te zorgen voor een volwaardige voeding.
Het voedingscentrum in Nederland heeft berekend hoeveel u dient te eten om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen. Deze aanbevolen dagelijkse hoeveelheden vind u terug op de website van het voedingscentrum  http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/aanbevolen-dagelijkse-hoeveelheid-adh.aspx

Indien u minder eet dan de ADH kunt u uw vitaminen en mineralen inname aanvullen met een multivitaminesupplement.

Hoeveel kcal beperken? Om te bepalen hoeveel energie u gaat beperken, dient u inzicht te hebben in wat u nu aan eten en drinken gebruikt. Door gebruik te maken van een 'dagboekje' krijgt u inzicht in u eigen eetpatroon. U houdt een aantal dagen bij wat u eet en drinkt. Deze dagen vergelijkt u met de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden. U weet nu wat u tekort of teveel gebruikt en kunt dit aanpassen. In de energiebeperkt dieet is niet veel ruimte voor 'extra's. Natuurlijk is dit afhankelijk van uw activiteitenpatroon. In het DCNdagboek (uitgegeven door Diëtistencoöperatie Nederland) kunt u uw voeding en beweging bijhouden. In het dagboek staat uitgebreid informatie over kcal, afvallen, recepten enz. (te bestelling op onze webshop).
Op het internet staan programma's om uw voeding te berekenen. Zelf vind ik de (gratis) eetmeter van het voedingscentrum een handig programma.  https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/
De eetmeter berekend de kcal, maar ook alle vitaminen en minarelen. M.b.v. een analyse krijg je te zien welke voedingsstoffen voldoende zijn en welke te weinig.

Heeft u weinig tijd om met dagboeken, dieetlijsten en recepten aan de gang te gaan, dan is een maaltijdvervanger een handig hulpmiddel. Een maaltijdvervanger is meestal rond de 200 kcal per shake. In de shake zitten voldoende vitaminen en mineralen voor 1 maaltijd. De verhouding tussen eiwit, vet en koolhydraten kan per merk verschillend zijn. Bijvoorbeeld: indien de shakes laag zijn in eiwit (meestal bij goedkopere merken) heeft u meer kans op afbreken van uw spiermassa.

Het energiebeperkt dieet werkt het beste als u het ondersteund met extra beweging. Dit kan bij een sportschool, met een personal trainer, thuis zelfstandig oefeningen doen, wandelen, op de fiets naar werk, enz.

Voor persoonlijke begeleiding raad ik u aan om contact te zoeken met een diëtiste bij u in de omgeving of gebruik te maken van mijn online begeleiding. 

 
Winkelwagen



1363549495-ideal2.jpg
Zoeken

www.mijndieetpagina.nl
webwinkel beginnen - powered by LB Media webshop