bannerwebsite kleiner

Dieet bij verhoogd cholesterolgehalte

Cholesterol is een vetachtige stof in het bloed en onze cellen. Het lichaam kan niet zonder deze stof. Onze lever regelt het cholesterolmetabolisme. De lever maakt cholesterol aan en cholesterol zit ook in voedingsmiddelen.
 
Soms kan de aanmaak van cholesterol verstoord zijn. Bijvoorbeeld door roken, weinig lichaamsbeweging en een voeding met veel verzadigd vet. 
 
Het cholesterol in het bloed is te verdelen in twee soorten: LDL (lage dichtheid lipoproteïne) en HDL (hoge dichtheid lipoproteïne). Het LDL wordt het slechte cholesterol genoemd. Het kan zorgen voor dichtslibben van de bloedvaten. Hierdoor ontstaan hart- en vaatziekten. Het HDL cholesterol werkt cholesterolverlagend en beschermt daardoor tegen hart- en vaatziekten.
 
Bij uw bloeduitslagen vind u HDL, LDL, totaal cholesterol en cholesterol-HDL-ratio. Deze ratio geen de verhouding tussen het cholesterol en HDL weer. Deze ratio dient onder de 5 te zijn.
 
Om het cholesterolgehalt te laten dalen en daarmee uw risico op hart- en vaatziekten kunt u de volgende maatregelingen nemen:
 
- aanpassingen in de voeding
- niet roken
- voldoende bewegen
- zorg voor een gezond gewicht
 
Op de aanpassingen in de voeding gaan we dieper in.
 
Het eerste advies is het verminderen van de hoeveelheid verzadigd vet in de voeding. Verzadigd vet komt met name voor in dierlijke voedingsmiddelen. Denk aan vlees(waren), kaas, melk, harde margarines, hard frituurvet, roomboter, koek, gebak, snacks, zoutjes en chips.
Kies voor magere vleessoorten, 0% vet melkproducten, magere kaas (hoe lager het + getal, hoe minder vet erin zit), vloeibare margarine, dieethalvarine (het woord dieet staat voor beter vet). En pas op met koek en snacks (neem liever fruit!).
Naast verzadigd vet levert onze voeding ook Onverzadigd vet. Dit vet is Oke. Het zit oa in vis, noten en olie.
De onverzadigde vetten zijn gunstig voor het cholesterol, maar leveren wel evenveel caloriën als de verzadigde vetten. Bij gebruik van ruim olie, valt u dus niet af!
 
Het voedingscentrum adviseert 2 maal per week vis op het menu, waarvan in elk geval 1 x een portie vette vis. De omega3 vetzuren (visvetzuren) helpen mee hart- en vaatziekten te voorkomen.
Als je geen vis lust zijn visoliecapsules een goed alternatief. Aanbevolen wordt om dagelijks 450 ml de visvetzuren EPA en DHA te gebruiken. Kies een supplement waarbij de hoeveelheden EPA en DHA zijn aangegeven!
 
Het gebruik van voldoende voedingsvezel zorgt voor een verlaging van het LDL gehalte. Voedingsvezel halen we uit groente, fruit, volkoren brood, aardappelen, volkoren pasta, zilvervliesrijst, peulvruchten en granen.
 
In voedingsmiddelen zit vaak van nature cholesterol. De meest bekende cholesterolrijke voedingsmiddelen zijn eieren en orgaanvlees (zoals lever en nier). Eet deze voedingsmiddelen niet te vaak. Als richtlijn: eieren max 3 per week en niet vaker dan 1 x 2 weken orgaanvlees. Ben ook matig met schaal- en schelpdieren.
 
Pas op met koffie die niet gefilterd is. Het vet uit de koffieboon komt dan in de koffie terecht en kan zorgen voor een verhoging van het LDL. Gefilterde koffie, senseo en oploskoffie hebben geen vet in de koffie.
 
Uit onderzoek is bewezen dat plantensterolen helpt het LDL te verlagen. Plantensterolen worden aan specifieke voedingsmiddelen toegevoegd, zoals becel pro-active, reducol, vitaalbrood Pro-fit. Een andere manier om per dag een aantal grammen plantensterolen binnen te krijgen is dmv een voedingssupplement. Een voorbeeld is Zerochol.
 
Indien de medicatie (statine) bijwerkingen geven, is het mogelijk om een natuurlijke statine-achtige stof te gebruiken. Het voedingssupplement met rode gist rijst extract is uit wetenschappelijk onderzoek een bewezen alternatief voor statines. Indien u rode gist rijst extract gaat gebruiken wordt geadviseerd om ook extra q10 in te nemen.
Nadeel voor uw als consument is dat de zorgverzekeraar voedingssupplementen niet vergoed en de goedkope statines wel.

 
 
 
 
 
 
 

 
Winkelwagen



1363549495-ideal2.jpg
Zoeken

www.mijndieetpagina.nl
webwinkel beginnen - powered by LB Media webshop